Contact Tables

I edited my layout at Bigoo.ws, check out these Myspace Layouts!

Sunday, April 11, 2010

Ronda Roda Cari Makan : Negeri Perak Part 2 : From Taiping wiz Luv!


Salam.....

Sepertimana yang dijanjikan, part 2 Ronda Roda Cari Makan : Negeri Perak ialah pengalaman aku ride ke Bandar Taiping....hehe From Taiping wiz Luv..yeahhh bebey (^^)



Dari Kuala Kangsar, aku mengikut jalan lama ( tidak ikut highway) terus ke Bandar Taiping. Keadaan jalanraya agak teruk, ada lobang dan ada kesan-kesan simen, mungkin kerana lori-lori yang mengangkut simen seringkali menggunakan jalanraya ini, memanglah ada kuari memproses simen yang besar yang aku lihat semasa melalui jalan lama ini, so bagi bikers, harus berhati-hati sekiranya ingin menggunakan laluan ini.

Ok, sampai saja di Taiping, seperti dijangkakan, cuaca yang agak panas, tetiba saja bertukar wajah menjadi mendung, biasalah Taiping kan bandar yang paling lembab (basah tau!) di Malaysia.



Lokasi pertama yang aku tuju ialah terjah ke Bukit Larut atau dikenali sebagai Maxwell Hill. Aku tak naik pon sebab ingat motor boleh naik sampai ke atas, sebaliknya kene parking kat bawah dan kena naik berjalan kaki, adehhh malas betol lah nak membakar lemak nie hehehe.

Aku cuma ambil 2-3 gambar pastu terus ke Burmese Pool....
Bila masuk ke kawasan Burmese Pool ini, teringat kenangan silam..amboi2...hehehe..
Untuk pengetahuan anda semua, Burmese Pool ini bukan kolam orang Burma tau, tetapi ianya adalah anak sungai yang mengalir dari Bukit Larut ke Tasik Taiping, airnya sejuk, suasananya nyaman, adussss tenang sekali...Memandangkan hari mau hujan,niat aku nak mandi tak jadi, setakat dok terkebil-kebil tengok gelagat pengunjung-pengunjung di situ, ramai gak yang mula berkemas hendak balik disebabkan hari makin gelap nak hujan. Sebelum hujan turun baik kau 'choau' dulu...cuma ambil gambar saja,kempunan nak mandi hehehe...



Selepas pergi ke Burmese Pool, aku lepak kat Taman Tasek Taiping. Wow! Indah permandangan alam yang menenangkan fikiran aku yang sentiasa kusut ni.Keadaan kawasan tersebut nampak klasik dan bernostalgia, mungkin disebabkan suasana cuaca yang mendung dan rimbunan dahan-dahan pokok yang melayut di kiri dan kanan jalan.




Dok tengah lepak-lepak ambil angin di Taman Tasek Taiping, hujan pon mencurah-curah pada petang itu. Tetiba perut aku rasa lapar plak,walhal tghari tadi aku dok mencekik dgn banyaknya Ikan Bakar Tengelan di KK, mungkin cuaca sejuk membuat aku lapar balik kot...hehehe

Aku pon sarongkan baju hujan..terus vroooommmm....



Destinasi berikutnya...jeng jeng jeng...dah bermain di kepala otak aku sebelom sampai di Taiping lagi....iaitu pekene Mee Udang Mak Teh di Kuala Sepetang.



Rupa-rupanya agak jauh jugak perjalanan dari Taiping ke Kuala Sepetang tu. Sepanjang perjalanan dari Simpang ke Kuala Sepetang, memang banyak gerai menjual Mee Udang, tetapi setahu aku yang famaous adalah Mee Udang Mak Teh.Yela dah pernah masuk dalam Majalah 3 kan...

Memandang betul jangkaan aku, masa sampai di gerai Mee Udang Mak Teh, ramai pelangan yang dok makan di situ walaupon hujan lebat. Mee Udang di situ ada yang biasa, ada yang special, yang special pulak ada yang RM10 dan ada yang RM12,apa bezanya?..nanti korang pergi tanya sendiri arrr...hehehehe



Aku pekena Mee Udang Special RM12 punye...slurppppp....udang2 nya freshhhh....besar-besar pulak tu...memang puashati...besttt!!!...Insyallah nanti aku akan repeat sekali lagi punye next time heheheh (^^)



Lepas pekene Mee Udang Mak Teh, aku balik semula ke Taiping, sebab masih ada lagi tempat-tempat yang ada makanan yang menarik. Memandangkan hari sudah malam, aku terpaksa bermalam di Bandar Taiping ala-ala cowboy...hehehehe

Esok paginye, aku telah meronda ke Bandar Taiping untuk mengesan antara makanan yang populor di Taiping iaitu Popia Basahnye....

Aku telah pergi ke Medan Makan Jalan Pasar di Taiping untuk mencari gerai yang menjual Popia basah yang sedap yang pernah aku makan 11 tahun dahulu. Masa masuk ke tempat tersebut ada beberapa gerai yang menjual Popia, tetapi aku ingat lagi gerai yang aku makan 11 tahun dahulu adalah Gerai Ella (bukan penyanyi ELLA tau)...



Apa lagi pekene 3 bijik Popia Basah, ABC Ice Cream dan Air Bandung 3 layers..perghhh slurpppp untuk sessi serapan pagi...nyum nyum nyum....



Semasa aku makan, ada krew NTV7 sedang membuat rakaman di gerai tersebut dan beberapa gerai di dalam medan makan, menurut abang yang jual popia tu,katanya rakaman tersebut adalah untuk program NTV7 berbahasa Inggeris. Hmmm memang tak syak lagi gerai Ella Popia Taiping antara gerai yang famous di Taiping....hehehe

Tapi kalao gi gerai Ella Popia tu boleh gak singgah gerai mamak Mee Combat bersebelah dengan gerai tersebut...Aku x cuba Mee Combat tersebut sebab kenyang sangat makan Popia dan ABC...hehe next time la....

Ok..setakat ini dulu kembara aku di Bandar Taiping..yeahh bebey from Taiping wiz memories...hehehe...

kita sambung lagi nanti kembara aku ke Lumut dan ke Telok Intan plak ....

No comments: